LLENGUA 2: Pronoms febles, preposicions

LLENGUA 2: Pronoms febles, preposicions


         ELS PRONOMS FEBLES


COMPLETEU LA DEFINICIÓ:

 Els pronoms febles (PF) són elements àtons que formen unitat fònica amb el verb, per això solen unir-se a aquest mitjançant un apòstrof o guionet.


1.     Escriu darrere el verb els pronoms que hi ha davant:

a)     Jo li vaig telefonar ---> Jo vaig telefonar-li.

b)    Tu el vas mirar --->Tu vas mirar-lo.

c)     Ell ens va cridar --->Ell va cridar-nos.

d)    Ella les va comprar ---> Ella va comprar-les.

e)     Nosaltres la vàrem cantar---> Nosaltres vàrem cantar-la.

f)     Vosaltres els vàreu veure --->Vosaltres vàreu veure’ls.

g)     Ells us van escoltar ---> Ells van escoltar-vos.

h)   Elles et van explicar ---> Elles van explicar-te.

2. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Tots van davant el verb:

a)     La mare fa el dinar ---> La mare el fa

b)    Ara rentarem la moto ---> Ara la rentarem 

c)     Maria té feina ---> Maria en

d)    Llegirà els contes ---> Els lleguirà

e)     Comentes allò ---> Ho comentes

f)     Teníem set ---> En teníem

g)     Visitarem pobles ---> En visitarem

h)    Amagaran les claus  ---> Les amagaran

i)  Aprofitava el temps --->L’aprofitava 

3. Subtitueix els complement directe pel pronom feble que hi pertoque. Has de tenir en compte que acompanyen verbs en imperatiu:


a) Mira això! ---> Mira-ho!

b) Mireu el que us he manat!! ---> Mireu-ho!!

c) Fes el còmic! ---> Fes-lo!

d) Feu un mural! ---> Feu ne un!

e) Explica el poema! ---> Explica’l!

f) Mirem aquell diari! ---> Mirem-lo!

g) Agafa  pinzells! --->Agafa’n!

h) Compreu els pollastres! ---> Compreu-los!

i) Mossega les pomes! ---> Mossega-les!


4. Substituïu els complements directes i indirectes pels pronoms febles corresponents. Podeu fer-ho en oracions diferents: 

a) Marta col·loca les pomes al calaix. 
-Marta les col·loca al calaix.

b) Estrenen aquella pel·lícula que tant t’agrada. 
-Estrenen la que tant t’agrada.

c) Tinc molta fruita per berenar. 
-En tinc molta per berenar

d) Va confessar al policia que havia mort set persones. 
-Li va confessar que havia mort set persones 

e) Durà l'ordinador a la directora. 
-Li’l durà

f) Caçaven papallones pel cementeri. 
-En caçaven pel cementeri.

g) Aconseguí una càmera de fotos amb els punts acumulats. 
-L’aconseguí amb els punts acumulats.

h) L’apotecari va vendre tots els medicaments a les companyies farmacèutiques. 
-L’apotecari els els va vendre tots

i) Analitzarem tot el que vam aprendre. 
-Ho analitzarem tot.


2. ACTIVITATS EN GRUP: copieu i realitzeu també els següents exercicis al vostre blog


2.1. Marqueu amb una X el tipus de Complement circumstancial que continguin aquestes oracions: 

CCT
CCLloc
CCMode
CCComp
CCInstr
Viu a Barcelona 

X



Passeja amb el seu germà 



X

Pintaré el quadre amb un pinzell 




X
Camina alegrement 


X


Arribaré tard 
X




Sempre sopa a la cuina 

X



Ve del metge 

X



Surt del cinema 

X



Va a classe amb Martí 



X

Anirem de festa després de sopar 
    X





2.2. Substitueix els complements  (CD, CI, CC) pels pronoms febles corresponents: 
  
- Isabel va repartir caramels: Isabel va repartir-ne 
- Porta flors a les seves amigues: Els porta flors. 
- Ja has demanat les claus?: Ja les has demanat? 
- Has explicat les normes a Clara?: Li has explicat les normes? 
- Guarda els embotits al rebost: Hi guarda els embotits. 
- Ja podeu guardar els mocadors: Ja podeu guardar-los. 
- Explica el que ha passat: Explica-ho.
- Cull pomes: En cull. 
- Ja tinc el permís de conduir: Ja el tinc. 
- Recull el paquet: Recull-lo 
- Agafa el llibre ara mateix: Agafa’l ara mateix. 
- Ara arriba de l'excursió: Ara n’arriba. 
- Balla alegrement: Hi balla. 
- Agafa els fulls: Agafa‘ls 
- Ramon treu els jerseis de l'armari: Ramon hi treu els jerseis. 


2.3. En aquesta recepta no hi ha cap pronom feble. Torna-la a escriure correctament:


Croquetes de peix a l'holandesa
En un bol, xopeu el pa amb la llet tèbia i tingueu-lo en el bol durant deu minuts. Després, l’escorreu, el trinxeu amb una forquilla i el barregeu amb el peix, que haureu picat ben finament.
A part, treballeu uns cinquanta de mantega fins que es torne suau i cremosa i afegiu-la a la barreja de pa i de peix. Condimenteu-ne amb la sal, el pebre, la nou moscada i el julivert picat. Agregueu l'ou i, així que tingueu una pasta homogènia, formeu boletes d'uns dos centímetres i mig de diàmetre, i daureu-les en la resta de la mantega. Col·loqueu-les en una plata prèviament escalfada i ja les podeu servir.


2.4. Subratlla els complements circumstancials en aquestes oracions i escriu de quin tipus són:
- Treballa a corre-cuita. CCMode
- Hui tothom va de bòlit. CCT/CCMode
- Les bones ensaïmades es fan a Mallorca. CCLloc
- Cada dissabte vaig al cinema. CCT/CCLloc
- Fixeu aquest cartell amb unes xinxetes. CCInstr

2.5. Omple els espais buits amb els pronoms febles o amb les combinacions de pronoms febles corresponents:

La Júlia i en Miquel han anat de vacances a Praga. A l'agència els havien dit que era una de les ciutats més boniques d'Europa. Tenen amics que hi havien anat abans i sempre els deien que es decidissin, que els agradaria molt. Tot plegat, va acabar de decidir-ho. Avui he rebut una postal d'ells: em deien que Praga és encantadora, que la ciutat és un somni. Es veu que la recorren de dalt a baix. Només han tingut un problema: a la Júlia li ha picat una abella i en Miquel està una mica preocupat. Però sempre ho està, s'amoïna per ben poca cosa. Diuen que el menjar no està malament, encara que és una mica difícil digerir-lo perquè és molt substanciós. En resum, que m'estan entrant ganes d'anar-hi a mi també. 


TREBALLEM ELS PRONOMS FEBLES AMB CANÇONS:

ACTIVITAT EN GRUP: COMPLETEU la lletra de les següents cançons i substituiu els complements pels pronoms febles corresponents, tot indicant la funció que realitzen:
La teua tendresa insubmisa, 
El teu cor desobedient... 
Ens imagine esguellant la geografía,(-la CDfem) 
creuant països, mirades i destins, (CCLloc/CD/CD, en)
fent de la vida la millor filosofia 
ajuntant les mans (CDfem, les), encreuant els dits (CDmasc, els)
Com el fort vent que ens ha guiat 
per les dreceres de l’oblit, 
esborrem allò que ens han contat, (CNeutre, ho
inventem noves formes de delit. (CNeutre, ho) 
Estime la teua tendresa insubmisa, 
Estime el teu cor desobedient, 
Estime el teu cos que crida vida, 
Estime tot allò que ens diem! 
Ai, ai, ai, ai, allò que ens diem... 
Ei, ei, ei, ei, el teu cor desobedient... 
Ai, ai, ai, ai, allò que ens diem... 
Ei, ei, ei, ei, el teu cor desobedient... 
La tardor dels nostres dies, 
El relleu dels teus pits, 
la llum de les nostres vides, 
la profunditat del teu melic. 
Als ulls, una espurna de guerra; (CD/CN)
al puny,  un grapat d'arena, (CD/CN)
perquè junts som, 
junts som la sal de la terra. 
La rebel·lia d'un cor sublim 
bombeja amb força 
Tendresa Insubmisa. (CD, en)
Cercant en el camí 
de la infinita tendresa 
el teu cor desobedient. (Subjecte/CN, en)
El foc de la revolta 
esta nit desprén 
Tendresa Insubmisa. 
Vivint amb tot el risc, 
guardant tota esperança (CD, -ne tota)
amb la flama encesa d'una tendresa 
que mai descansa.

Tendresa insubmisa (EL  DILUVI)

-------------------------------------------------------------

Un munt de roba fent muntanyes a la meva habitació
ha arribat l'hora del retorn (CCT, -hi)
I al compàs les meves passes fan camí a l'estació
a l'espera d'un tren que em dugui prop de tu i del teu cos
del teu cos 
I els carrers fan olor a casa sota el sol (CDneutre)  d'aquest juliol
ha arribat l'hora del retorn 
Ja no penso en el què ens falta si no el què ens queda
per de nou ser junts els dos
i veure
que  amb el temps no ha canviat (CCT, hi) el nostre amor
el nostre amor 
Torno quan el sol es lleva entre els balcons
el teu cos entre els llençols
sona el timbre (CReg, hiborda un gos
pujo l'escala a poc a poc (CCMode, hi) 
I els teus ulls rere l'espiell (CCLloc, hi)
pell d'oliva, or al cabell
i ni rastre del comiat
un altre cop/ al teu costat (CCQuantitat/CCLloc)
I altre cop entre els teus braços (CCLloc, hi) veig com moren els segons
veig com moren els segons 
Que el temps i la distància ara ens ajunten
però ens separen al moment més dolç (CCT, hi)
i sento
que se'm fa tan i tan difícil viure sol amb el teu record 
I em negaré a escriure't / cap carta (CReg./ CCQuant. ,hi/ ne) per explicar com em va tot
per explicar com em va tot 
Que saps que tot el que vull dir-te ho resumeix mitja cançó (CCQuant. , hi)
vull tenir-te a prop
i a més voldria que quan s'acabi aquesta història
el nostre amor sigui igual / que el primer cop ( Atribut/ CCT, en/hi)

Jo Jet i Maria Ribot - Torna


-------------------------------------------------------------

La gent no s’adona del poder que té: (CDneutre, ho) 
amb una vaga general  d'una setmana (CCT, hi ) 
n’hi hauria prou / per ensorrar l'economia, (CCQuant/CCFinalitat, hi)
paralitzar l’Estat i demostrar que 
les lleis que imposen (CReg., -ne) no són necessàries.
(Joan Brossa)

 Maria Arnal i Marcel Bagés - La gent

Comentarios

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

LLENGUA 3: Propietats textuals.

LLENGUA 1: Fonètica, ortografia i morfologia verbal